- Numer 4 (56) - 2014

Św. Jan Paweł II w Skoczowie, 22 maja 1995 r., powiedział: „Nasza Ojczyzna stoi dzisiaj przed wieloma trudnymi problemami społecznymi, gospodarczymi, także politycznymi. Trzeba je rozwiązywać mądrze i wytrwale. Jednak najbardziej podstawowym problemem pozostaje sprawa ładu moralnego. Ten ład jest fundamentem życia każdego człowieka i każdego społeczeństwa. Dlatego Polska woła dzisiaj nade wszystko o ludzi sumienia! Być człowiekiem sumienia, to znaczy przede wszystkim w każdej sytuacji swojego sumienia słuchać i jego głosu w sobie nie zagłuszać, choć jest on nieraz trudny i wymagający; to znaczy angażować się w dobro i pomnażać je w sobie i wokół siebie, a także nie godzić się nigdy na zło, w myśl słów św. Pawła: «Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj!» (Rz 12,21). Być człowiekiem sumienia, to znaczy wymagać od siebie, podnosić się z własnych upadków, ciągle na nowo się nawracać. Być człowiekiem sumienia, to znaczy angażować się w budowanie królestwa Bożego: królestwa prawdy i życia, sprawiedliwości, miłości i pokoju, w naszych rodzinach, w społecznościach, w których żyjemy, i w całej Ojczyźnie; to znaczy także podejmować odważnie odpowiedzialność za sprawy publiczne; troszczyć się o dobro wspólne, nie zamykać oczu na biedy i potrzeby bliźnich, w duchu ewangelicznej solidarności: «Jeden drugiego brzemiona noście» (Ga 6,2)”. Słowa, które Ojciec Święty wypowiedział w 1995 r. w Skoczowie, nie straciły nic na aktualności. Dzisiaj również nasza Ojczyzna stoi przed wieloma trudnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi, natomiast dyskusja nad prawem moralnym i wołanie o ludzi sumienia nabiera szczególnego znaczenia.
Przekazujemy Państwu kolejny Zeszyt Formacji Katechetów pt. Wołanie o ludzi sumienia. W pierwszym dziale dotyczącym formacji ludzkiej i chrześcijańskiej ks. Marian Włosiński prezentuje nauczanie Jana Pawła II na temat lekarskiej etyki, ks. Grzegorz Głąb i ks. Krzysztof Napora SCJ analizują na wybranych przykładach literatury najnowszej zjawisko profanacji lub nadinterpretacji motywów religijnych jako komponentów rzeczywistości negatywnej, ks. Marek Dziewiecki nazywa ludzi sumienia skarbem Kościoła. Dział formacji doktrynalno-teologicznej zawiera trzy artykuły: ks. Jarosława Wojtkuna – Klauzula sumienia na straży ochrony praw człowieka, Dariusza Adamczyka – Wolność w prawdzie o człowieku – w świetle encykliki Jana Pawła II Veritatis splendor i ks. Wojciecha Wojtyły – Praca człowieka uczestnictwem w dziele Stwórcy. Św. Jana Pawła II teologia pracy. Następnie w dziale formacji psychologiczno-pedagogicznej Anna Prokopiak mówi o uczniach z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na katechezie w szkole ogólnodostępnej, natomiast ks. Stanisław Łabendowicz opisuje katechezę jako miejsce integracji postaw wobec małżeństwa i rodziny. W dziale formacji dydaktyczno-metodycznej ks. Tomasz Herc omawia liturgiczne przygotowanie do celebracji sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego, wskazując praktyczne aspekty uroczystości I Komunii świętej i bierzmowania dostosowane do nowych przepisów liturgicznych, ks. Rafał Czekalewski SAC ukazuje rekolekcje szkolne od kerygmatu do świadectwa wiary, ks. Stanisław Łabendowicz proponuje aktywizację uczniów w katechezie za pomocą technik multimedialnych. W piątym dziale Forum katechetów zamieszczone są scenariusze katechez, zaś w szóstym dziale ks. Jacek Kucharski recenzuje książkę: Carlo Broccardo, Vangelo di Luca (Nuovo Testamento-commento esegetico e spirituale, Roma 2012 (Città Nuova Editrice). W ostatniej części zeszytu prezentowane są podręczniki do nauki religii, opracowane na podstawie Programu nauczania religii z 2010 r., zatwierdzone przez Komisję Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.

Wołanie o ludzi sumienia

Słowo wprowadzenia – ks. Stanisław Łabendowicz 

I. FORMACJA LUDZKA I CHRZEŚCIJAŃSKA
  • Z nauczania Jana Pawła II na temat lekarskiej etyki – ks. Marian Włosiński
  • Motywy religijne jako komponenty rzeczywistości negatywnej. Profanacja czy nadinterpretacja? Analiza zjawiska na wybranych przykładach literatury najnowszej – ks. Grzegorz Głąb, ks. Krzysztof Napora SCJ
  • Ludzie sumienia skarbem Kościoła – ks. Marek Dziewiecki

II. FORMACJA DOKTRYNALNO-TEOLOGICZNA
  • Klauzula sumienia na straży ochrony praw człowieka – Ks. Jarosław Wojtkun
  • Wolność w prawdzie o człowieku – w świetle encykliki Jana Pawła II Veritatis splendor – Dariusz Adamczyk
  • Praca człowieka uczestnictwem w dziele Stwórcy. Św. Jana Pawła II teologia pracy – ks. Wojciech Wojtyła

III. FORMACJA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
  • Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na katechezie w szkole ogólnodostępnej – Anna Prokopiak
  • Katecheza miejscem integracji postaw wobec małżeństwa i rodziny – ks. Stanisław Łabendowicz

IV. FORMACJA DYDAKTYCZNO-METODYCZNA
  • Liturgiczne przygotowanie do celebracji sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego. Aspekty praktyczne uroczystości I Komunii świętej i bierzmowania dostosowane do nowych przepisów liturgicznych – ks. Tomasz Herc
  • Rekolekcje szkolne. Od kerygmatu do świadectwa wiary. Refleksja post factum – ks. Rafał Czekalewski SAC
  • Techniki multimedialne w katechezie – ks. Stanisław Łabendowicz

V. FORUM KATECHETÓW
  • Św. Jan Paweł II – nauczyciel wiary – Anna Kogut
  • Modlimy się na różańcu – Anna Wolszczak
  • Adwent czasem oczekiwania na Zbawiciela – Anna Rudnikowska
  • Boże Narodzenie wypełnieniem Bożej obietnicy – Anna Rudnikowska

VI. RECENZJE
  • Carlo Broccardo, Vangelo di Luca (Nuovo Testamento-commento esegetico e spirituale, Roma 2012 (Città Nuova Editrice) – ks. Jacek Kucharski

VII. PROPOZYCJE WYDAWNICZE
  • Pomoce dydaktyczne

Streszczenie artykułów: j. polski j. angielski

 








Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij na przycisk: "Akceptuję" znajdujący się poniżej tej informacji. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej na temat plików cookie, których używamy, zobacz: Polityka prywatności – pliki cookies.

Akceptuję pliki cookies od tej strony.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk